Blog – Perspectief

Blog – perspectief     

De titel zegt het al, vandaag wil ik in het teken hebben staan van perspectief. Nu.nl kopte vandaag met het gebrek aan perspectief voor de horeca. De opening van de basisscholen zorgde daar juist voor enig perspectief en het goede nieuws is dat winkels open mogen voor click-and-collect. Al deze zaken zijn nieuws van gisteren en hoe je het ervaart is een kwestie van in welk perspectief je iets ziet.

Nu mag ik graag op amateurniveau rommelen met mijn spiegelreflexcamera, aangestoken door onze trouwfotograaf zorgt deze hobby voor de nodige creatieve uitlaatkleppen die in deze drukke tijden erg nodig zijn voor een fiscaal adviseur. Door de zoeker van je camera probeer je een moment vast te leggen of een persoon, misschien juist iets tastbaars of probeer je het onzichtbare licht te vatten. Door de zoeker van de camera probeer je het juiste perspectief bij de horens te vatten. De cursusboeken leren mij dat een foto maken bestaat uit drie belangrijke zaken: de afstand tot je onderwerp, hoe snel laat je de camera schieten en hoeveel licht voeg je toe (toegegeven is dit een vrije vertaling). Drie invalshoeken voor je perspectief en de drie samen bepalen hoe het eindresultaat eruit ziet.

Voor onze klanten is dat eigenlijk niet anders. Hoe dicht zitten ze nu op hun onderneming of hoe dicht zitten ze op de crisissituatie? Zijn ze controlfreak of laten ze het maar een beetje varen? Daarnaast is het de vraag of de klant wel de tijd neemt om de situatie goed in zich op te nemen. Hangt hij gelijk bij ons aan de lijn of heeft hij zelf ook al nagedacht over oplossingen, subsidies of maatregelen? Als laatste is het in deze crisis net als in elke situatie de vraag wat je zelf doet tijdens of aan een crisis. Ga je positief erin en krijg je energie van de uitdaging of ga je het liever uit de weg?

Samengevat geeft dit ook bij de klant een aardige richting of hij perspectief ervaart. Door zich enorm te verdiepen in de situatie en proactief met oplossingen aan te komen staat hij er waarschijnlijk positief in. Die klant heeft dus nog perspectief. Is de klant er eigenlijk wel klaar mee, ziet hij geen oplossingen meer dan zal hij er ook negatief instaan wat de toekomst brengt. Daar ontbreekt het aan perspectief.

Dan is er voor ons als adviseur de taak om te kiezen wat we doen: bieden we een nieuw perspectief aan de klant of gaan we samen met hem op zoek naar een goed einde. Ook dat is namelijk een perspectief. Rust geven na een turbulente periode voor vele ondernemers, ook dat hoort bij ons vak. Natuurlijk hebben we liever flitsende teksten over groei en expansie, maar soms is stoppen ook een alternatief met perspectief. Hoe dan ook zoeken we met elke klant in welke fase van zijn bedrijf dan ook altijd naar de oplossing met het mooiste perspectief.

Zit je vast in deze situatie? Wij staan altijd open voor nieuwe relaties om ze verder te helpen, ook in deze crisis. erik@wespfinance.nl